NPO Gezond

Daar word je beter van!

Bekijk de uitzending

Geen reclame ongezond eten gericht op kinderen?

Kassa: Geen reclame voor ongezond eten gericht op kinderen? | VARA, 25 apr 2009

Snoep, tussendoortjes, frisdrank, toetjes en koek: juist voor deze producten maken levensmiddelenfabrikanten reclame gericht op kinderen. Het zijn ook deze producten die een belangrijke rol spelen bij het steeds groter wordende probleem: overgewicht.

Maar liefst de helft van de Nederlanders is te dik. Op dit moment kampt één op de zeven kinderen met overgewicht of obesitas. Als deze trend doorzet is in 2015 één op de vijf kinderen te zwaar. De gevolgen voor kinderen zijn desastreus. Ze hebben een groter risico om op jonge leeftijd al diabetes type 2 te ontwikkelen. Diabetes type 2 is op jonge leeftijd een ernstige ziekte, vanwege mogelijke complicaties als hart- en vaatziekten. Bovendien gaat het gepaard met een hoge sterftekans en een verminderde kwaliteit van leven.

Kinderen zijn een lucratieve doelgroep voor bedrijven. In Nederland zijn er zo'n 2,5 miljoen kinderen jonger dan 12 jaar die samen ruim 200 miljoen euro te besteden hebben. Bovendien kunnen zij zon 2 miljard euro aan gezinsaankopen beinvloeden. Juist voor producten met veel calorien, suiker en zout, zoals tussendoortjes, snoep, koek, frisdrank en toetjes wordt veel reclame gemaakt gericht op kinderen. Verschillende marketingmethoden worden hierbij ingezet, zoals het gebruik van characters als Kabouter Plop en Dora. De aandacht van kinderen wordt getrokken door acties, wedstrijden en cadeautjes. Naast de televisie, radio en geprinte media, speelt internet een steeds belangrijkere rol in het marketingbeleid van bedrijven. Rond een bepaald product of merk wordt een speciale site gebouwd gericht op kinderen.

Volgens de Consumentenbond zouden kinderen tot in elk geval de leeftijd van twaalf jaar beschermd moeten worden tegen kidsmarketing. "Nederlands onderzoek bij kinderen tussen de vier en twaalf jaar concludeert dat blootstelling aan televisiereclame significant leidt tot een verhoogde consumptie van geadverteerde voedingsmiddelen. Dit zorgt voor een risico op overgewicht en obesitas bij kinderen", aldus Marcel van Beusekom van de Consumentenbond.

Philip den Ouden van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) is het niet met de Consumentenbond eens: "Er is juist helemaal geen verband tussen dikke kinderen en reclames voor ongezonde voedingsmiddelen. Bovendien is reclamevrijheid een groot goed. Reclame moet beperkt worden daar waar het schadelijk is. In het geval van overgewicht is helemaal niet bewezen dat reclames hier een bijdrage aanleveren. Er moet dan ook naar andere oorzaken worden gezocht voor de problematiek rond overgewicht."

Momenteel zijn er in Nederland weinig afspraken op het gebied van kidsmarketing. In de huidige code van Reclame Code Commissie is geen leeftijdsgrens afgesproken. Ook zijn er geen regels over het gebruik van spaaracties en cadeautjes. Het afgelopen jaar is er door de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie en de Consumentenbond gesproken over een nieuwe code. Dit was echter zonder resultaat. Volgens de Consumentenbond onderschat de FNLI de problematiek door niet verder te willen gaan dan een leeftijdsgrens van zeven jaar.

De Consumentenbond is niet de enige instantie die verkondigd dat de levensmiddelenindustrie terughoudender moet zijn in het benaderen van kinderen met marketing. Andere voorstanders zijn de Nederlandse Hartstichting, Paul Rosenmöller, voorzitter van het Convenant Overgewicht, en deskundigen op het gebied van communicatie en voeding.

Ondertussen is ook in de Tweede Kamer discussie losgebarsten over kidsmarketing. In de Nota Overgewicht hebben de ministers Klink en Rouvoet onlangs bekend gemaakt dat ook zij streven naar een leeftijdsgrens van 12 jaar voor reclames voor ongezonde voeding. Zij geven echter ook aan dat ze zelfregulering nog een kans willen geven.

Henk van de Gerven, Tweede Kamerlid van de SP, geeft aan dat als zelfregulering geen oplossing biedt er een wettelijk verbod zou moeten komen op kidsmarketing. "Als deze reclames niet zouden werken, waarom blijft de industrie er dan zoveel geld tegenaan gooien? Het heeft niks met betutteling te maken. Er zijn meer regels met betrekking tot onze gezondheid die we normaal vinden, zoals een verbod op reclames voor sigaretten en alcohol. Overgewicht is een ernstig probleem in onze samenleving, een verbod kan bijdragen aan de oplossing", aldus Henk van Gerven. De SP is daarom van plan om bij het eerstvolgende debat (4 juni) een motie in te dienen. De partij heeft daarbij de steun van de PvdA en GroenLinks.

1050 keer bekeken

viewcounter