NPO Gezond

Daar word je beter van!

Bekijk de uitzending

Thema: Koopverslaving

Tijd voor MAX: Thema: Koopverslaving | MAX, 8 okt 2009

Alina Nubé is jong, hip en onzeker. Ze werkt jarenlang voor de vrouwenbladen waardoor ze een expert is op het gebied van pillen, poeders, kleren, calorieën en crèmes. Een modelconsument! Toch wordt de voortdurende stroom van prikkels, keuzes en verleidingen waar zij aan bloot wordt gesteld, haar uiteindelijk teveel.

Een volwassen mens ziet 2000 reclameboodschappen per dag. De boodschap van die uitingen is: "Alles kan altijd beter". Mensen geloven dat. Een mens heeft behoefte aan beloftes dat alles beter en mooier wordt.

In essentie is een koopverslaving hetzelfde als een verslaving aan middelen. Mensen vinden het vaak maar onzin, maar ook deze vorm van verslaving is serieus te nemen. Iemand met een koopverslaving, kan al zijn of haar geld kwijtraken of zichzelf in enorme schulden steken om aan de verslaving toe te geven. Achter deze verslaving, zoals bij iedere verslaving, is altijd een achterliggend probleem de werkelijke oorzaak van de verslaving. De koopverslaving is de uitingsvorm

Vijf jaar geleden start GGZ Noord- en Midden Limburg in Roermond als eerste, en tot nu toe enige, met een poli voor mensen met een koopverslaving. Er heerst op deze verslaving een enorme schaamte. Hoewel er ieder dag nieuwe meldingen binnenkomen, durven nog steeds veel mensen er niet mee naar buiten te komen. De GGZ Noord- en Midden Limburg start de behandeling door met de aanmelders groepsgesprekken te houden. Voor sommige mensen is dit voldoende om inzicht te krijgen in hun gedrag. Sommige gaan daarna verder met individuele therapie.

Schrijfster Alina Nubé maakt in haar carrière als publicist de overstap van de vrouwenbladen naar de Consumentenbond. Daar wordt zij enorm met zichzelf en de eindeloze valstrikken van reclame geconfronteerd. Er heerst een "slavernij" achter kleding. Alina ontdekt dit als zij meer te weten te komt over "schone kleren". Maar ook na het zien van hoe biologisch vlees wordt gemaakt, is zij zich meer bewust van wat er met "ander" vlees gebeurt. Ze ontdekte dat ze niet de enige is die lijdt onder de druk die reclame uitoefent en besluit die te onderzoeken. Haar bevindingen heeft zij beschreven in het boek: Domweg gelukkig in de Kalverstraat (ISBN 9789049960162, uitgeverij Paradigma).

In Tijd voor MAX praten we met schrijfster Alina Nubé en Helmi Savelkoul. Helmi is van de GGZ Noord- en Midden Limburg. Zij zijn nu nog de enige in Nederland met een poli speciaal gericht op mensen met een koopverslaving.

574 keer bekeken

viewcounter