NPO Gezond

Daar word je beter van!

Bekijk de uitzending

Social media-stress bij jongeren

Schooltv-weekjournaal: Social media-stress | NTR, 11 mei 2012

Heb jij er ook last van? Sociale media-stress! WhatsApp, Ping, Facebook, Twitter, Hyves; het gaat soms de hele dag door. Veel jongeren voelen zich gestrest als ze niet alles in de sociale media kunnen bijhouden.

De hele dag hebben we via de computer en de telefoon contact met elkaar. Volgens sommige mensen hoor je er zelfs niet bij als je er niet aan mee doet: dingen 'liken' op Facebook, krabbelen op Hyves en je vrienden volgen op Twitter. Volgens sommige onderzoekers raken veel jongeren daardoor gestrest.

Prikkels
Stress is een gevoel van spanning in je lichaam. Die spanning wordt veroorzaakt door prikkels om je heen. Bijvoorbeeld als je heel veel huiswerk moet maken, als je plotseling van iets schrikt, óf als je een berichtje op je telefoon krijgt. Die prikkels komen via je zenuwen je lichaam binnen. Daardoor worden je hersenen aan het werk gezet. In je hersenen worden dan bepaalde stofjes aangemaakt: hormonen. Die hormonen komen in je bloed terecht en daardoor worden op andere plekken in je lichaam ook weer stofjes aangemaakt: stresshormonen. Door die stresshormonen gaat je hart sneller kloppen, je gaat zweten, en sneller ademen. Meestal kan dat geen kwaad, want stress duurt vaak maar even. Als je huiswerk bijvoorbeeld gemaakt is, kun je vaak weer ontspannen en is de stress weg. Maar als de prikkel die stress veroorzaakt niet weggaat dan kan dat ongezond zijn. Je kan je slechter concentreren, je doet het minder goed op school, en je slaapt bijvoorbeeld moeilijker.

FOMO
Volgens de onderzoekers lijden sommige jongeren zelfs aan een bijzonder soort stress: FOMO, Fear Of Missing Out. Dat betekent dat je bang bent om dingen te missen als je niet op bijvoorbeeld Facebook en Twitter kunt kijken. De digitale wereld is een vrolijke wereld. Foto’s van feestjes en vakanties, gekke foto’s met vriendinnen, het lijkt er op dat iedereen altijd blij is. Daar kun je heel onzeker van worden. Veel jongeren checken daarom vaak hun profiel om te kijken of het ergens anders niet leuker is. En daardoor kunnen ze niet genieten van de dingen die ze aan het doen zijn. Of ze zijn bang dat ze er niet bij horen als ze berichtjes niet meteen beantwoorden, en daarom hebben ze hun telefoon altijd bij zich.

Tips
Wat kan je er dan aan doen, als je merkt dat je eigenlijk niet zonder Facebook, Twitter of WhatsApp kunt?
1. Neem je smartphone niet mee aan tafel of mee naar de WC
2. Leer berichten en zelfs mensen eens te negeren!
3. Leg jouw gsm met het beeldscherm op tafel, zodat je de pushberichten niet meteen kunt zien
4. Verander regelmatig van geluiden bij notificaties. Verander ook eens van ringtone: op deze manier raak je niet fysiek gewend
5. Swipe je apps naar het 2e of 3e scherm zodat je niet de oproepen meteen al op je 1e scherm ziet
6. Zie jouw smartphone als een magneet en zeg hardop als je erdoor wordt aangetrokken: herken, benoem en lach erom!
7. Zoek eens een Wifi vrije zone op en leer je concentreren!
8. Ga samen met jouw vrienden na wie er aan SMS of FOMO lijdt? Welke 'behandelingen' zou je elkaar aanraden?

Bekijk ook Debat op 2 Social media stress bij jongeren

1093 keer bekeken

viewcounter